!Der mangler noget..

jeg har været til frisøren i dag så der mangler lidt af håret,det var dejligt at få klippet lidt af det efterhånden for lange hår af.

Og så mangler sonden, den hev jeg ud i går.Jeg har talt med en diætist, og har fået en plan over hvor meget jeg skal spise for at kunne holde vægten,  få proteiner og kalorier nok. Jeg skal stadig undgå alt for mange grøntsager, så skal de helst være stuvede, og sovsen skal laves med fløde i. . IMG_0144Så haps, nu kan jeg da begynde at spise rugbrød (uden kerner) til frokost, men næste pakke rugbrød bliver med kerner, det alm. mørke rugbrød er da for kedeligt.Seks måltider skal jeg spise om dagen, 3 “hovedmåltider” og 3 mellemmåltider, + enten saftevand,mælk eller kakaomælk, til hvert måltid. 

Men maden smager stadig ikke helt som den plejer, en lille smule saltet, men jeg håber at smagen  kommer tilbage efterhånden som bivirkningerne forsvinder. 

Hvis det går helt galt, at jeg ikke kan nå at spise det jeg skal, kan jeg nå at få lagt en ny sonde, så jeg ikke går og sulter i julen. Men det tror jeg nu ikke kommer til at ske

Jeg er jo begyndt på smerteklinikken og har været hos en fysioterapeut, men desværre har jeg lavet en overanstrengelse af en muskel i venstre ben så jeg har lidt svært ved at gå. Jeg har fået nogle øvelser jeg skal lave, både udstrækning og 2 styrke øvelser, men dem kan jeg kun lave på det ene ben, det andet gør for ondt endnu. Jeg er lidt overrasket over hvor meget svækket kroppen bliver af strålebehandlingen og kemoen, men jeg håber da at fyssen kan lave et øvelseprogram specielt målrettet til mig, så jeg ikke får lavet flere muskelskader og bliver sat tilbage igen pga overanstrengelse. P1000339

Men det er dejligt at slippe for sonden, så føler jeg mig heller ikke så syg, selvom jeg havde lært at se bort fra sonden, og det er dejligt at folk ikke glor, ja okay det er ikke alle der glor, men man kan godt mærke og se at folk kigger en ekstra gang, og nogen har virkelig stirret, og har været ved at gå baglæns for at få det hele med. Det har ikke generet mig at børn har kigget meget, dem har bare smilet til, men voksne burde måske nok være lidt mere diskrete, kig en ekstra med lad være med at stoppe op og glo. Jeg har da også haft en del der har spurgt, f.eks ekspedienter der hvor jeg handler, og det er ok at spørge hvad jeg fejler, jeg har også svaret pænt, og de har svaret pænt igen og ønsket god bedring hvilket har været rart. Men det er dejligt at føle sig som et “almindeligt” menneske igen.

34 thoughts on “!Der mangler noget..

  1. Hvor ser du skøn og godt ud..:-)
    Håret klæder dig og det må være dejligt at få den sonde væk. Den må i sig selv give problemer med at synke.
    Træls med benet dog..håber at du får dit helt eget motions program..:-)

    Knus fra Lisbeth

  2. Så fint et billede – dejligt at du kan spise almindelig mad og det må være skønt, at du kan føle dig som et “almindeligt” menneske igen og undgå sonden. Rigtig god bedring! Klem

  3. Hvor er det skønt for dig at det går den rette vej🙂
    Og du ser også rigtig glad ud på billedet😉
    Fortsat god bedring🙂

  4. Det er en selfie jeg kan lide.. fedt at se dig uden sonden igen, nu stopfodrer du bare dig selv, med alle de gode fedene ting, vi ellers aldrig spiser..😉

  5. Jeg kan sandelig godt forstå du nyder at være fri for sonden og slippe for stirrende blikke. Man kan jo næsten sidde og blive helt misundelig over alt den lækre mad i lange baner, fløde og flødesovs, du bare kan skovle i det, men når jeg tænker på hvilken bekostning det har, så ønsker jeg alligevel slet ikke at være i dit sted. I øvrigt er misundelse også en grim sygdom, som jeg helst heller ikke vil lide af😉

    • Jeg nyder at være fri for sonden, men havde allerhelst været fri for sygdommen, men jeg måde nyde fløden og chokoladen så længe jeg kan. ;-D

  6. Dejligt at slippe for sonden – og vel også skønt at kunne spise lidt igen. Dejligt med frisørbesøg og sikke et skønt billede af dig🙂

  7. Det må virkelig føles rart for dig at slippe for sonden, og et frisørbesøg hjælper også på hele ens velbefindende. Dejligt, dejligt, dejligt🙂 og et pragtfuldt billede af dig.

  8. Standser folk virkelig op og glor? Altså! Selvfølgelig kan man ikke lade være med at kaste et ekstra blik, når man ser noget usædvanligt, men glo uhæmmet er meget, meget uforskammet og barnligt.
    Det er nemlig helt utroligt, så svag man bliver – jeg føler mig snart som en på 90. Det bliver helt rart at kunne begynde en genoptræning efter strålebehandlingerne.

    • Ja nogle gør, eller vender sig om flere gange. Jeg kan godt forstå at man lige kigger en ekstra gang, jo der sidder noget i næsen, og det er ok, men at folk glor uhæmmet som du skriver, havde jeg også lidt svært ved at forstå.
      Og ja man bliver utroligt svag og træt efter strålebehandlingerne, det er møgirreterende!.

  9. Jamen hvor er det da bare skønt, at du nu er sluppet for sonden, og kan begynde at spise lidt alm. mad igen. Du må virkelig passe på ikke at tabe dig i vægt. Forhåbentlig skal I have nogle fede ting på jeres julebord, lidt sylte og lidt god spegepølse måske?

    Hvor er det dog uhøfligt, at folk har standset op og kigget på dig. Du har jo altså trods alt ikke lignet en marsmand. Man kan ikke forhindre at børn glor uhæmmet, men voksne burde kunne styre sig.

    • Jeg passer også på vægten, vejer mig hver dag, og jo vi skal da have lidt god mad i julen, og ja det er virkeligt uhøfligt som nogle folk har stirret, og nej det er jo bare en slange, lidt ligesom folk der får ilt igennem en slange. Og nej børn må gerne glo.;-D

  10. Du ser dejlig ud både med og uden sonde🙂 Det må være så skønt at kunne spise mad igen, og så håber jeg at smagen vender tilbage.

  11. Grøntsager stuvet i fløde. Hvor herligt.
    Jeg holder meget af fødestuvede ting; kartofler, kål osv. men kan ikke tåle det uden at ” bule” ud, sådan omtrent på midten…
    Så det er ikke så ofte jeg får lov at lave det, desværre.

    Det er dejligt at læse, at det går fremad, omend langsomt. Ting tager tid, og specielt det du gennemgår, er af længere varighed.

    Tænker på dig.

    • Normalt ville jeg også bule ud både på maven og hofterne, men lige nu bruger jeg en masse energi på at komme mig over behandlingerne, så den står også på masser af chokolade og flødesovs, ja bare ting der feder og mad der har masser af proteiner i sig. Men ja det går langsomt og en gang imellem kan jeg godt tabe tålmodigheden. Og tak ;-D

  12. Hvor ser du skøn og glad ud. Dejligt billede af dig.

    Glæder mig at høre, at du har fået sonden ud og jeg håber du har held med, at få den mænge indenbords som er nædvendigt for, at holde vægten.

    Må du få en dejlig jul med dine kære.

    Kram

Skriv et svar

