! Der er hårdt arbejde at være syg..

det kræver i hvert fald en masse energi og planlægning at få hverdagen til at køre, når man som jeg har en masse bivirkninger af sygdommen/behandlingen. Jeg er desværre plaget af masser af kvalme igen, hvilket gør at jeg skal sørge for at få de kvalmestillende piller inden jeg skal spise, og at det kommer til at passe med strålebehandlingen så jeg ikke skal kaste op under selve strålingen.  Det gør også at jeg ikke kan komme så langt væk hjemmefra, da jeg bliver nødt til at lægge mig ned når jeg har spist for ikke at komme til at kaste op. Og i onsdags fik jeg lagt en ny sonde da den gamle var blevet forstoppet eller havde snoet sig, så det var hverken til at presse eller hive noget tilbage igennem sonden.

Jeg får også prednisolon, hvilket (som Ellen også ved) gør at man har meget svært ved at sove eller bare slappe rigtigt af. Lige nu døjer jeg igen med mundsvamp, jeg har  stråleskader på tungen, så den går jeg og bedøver med Aftamed, ( det hjælper,) børster tænder syvhundrede gange om dagen og skyller med mundskyld, har købt sugetabletter pga mundtørhed, (de er meget gode, jeg kan sove en hel nat med sådan en sugetablet i munden). Udover smerter så sveder jeg som en lille gris i sommervarmen, har snurren og prikken i tå- og fingerspidser, hud der revner meget let på fingrene (og det er dybe revner der gør naller!) har mange blå mærker og er forstoppet igen, så der drikkes movicol i håb om at den dumme mave gider at gå i gang igen.Og så er jeg meget meget hæs, har svært at ved snakke,men så er det godt at Jimmi kan tale for to!   Og så kan jeg mærke at jeg er ved at få spændingshovedpine (jeg spænder i skuldrene) så jeg skal have fat i noget fys-terapi  så jeg ikke skal døje med nakke/skulder smerter og hovedpine når jeg engang bliver trappet ud af al det smertesmillende medicin, som jo bedøver alle smerter lige nu.

Billedet er ikke noget specielt synes bare bladene har en fantastisk farve. IMG_0179

Troede lige i går at jeg havde fået en bivirkning mere fra kemo’en ; nedsat hørelse, men det var så bare ekspedienten i Hi-fi-butikken  der talte meget lavt, Jimmi kunne heller ikke høre hvad han sagde. Pyha! (Men nu har vi fået købt et par små højtalere til stuen, vi har ikke haft noget ordentligt musikanlæg i ca 100 år, det er heller ikke noget stort eller fancy vi købt, bare et par højtalere så vi kan høre lidt musik over pc’eren eller mobilen.)

Og jeg får også gået nogle ture, jeg får bare ikke taget billeder i øjeblikket, alting tager så lang tid, også at få skrevet índlæg, mine tanker har det med at vandre fra det ene til andet lige i øjeblikket, jeg er glad for at jeg har Jimmi til at huske mig på alle de småting jeg skal, for ellers PUFF! ryger de lige ud af mit hovede igen.

Men i går havde jeg det rigtigt dårligt, kastede op tre gange, har ellers kunnet “nøjes” med kvalme”, kontaktede Herlev som godt lige ville se om jeg kunne få gang i maven til i dag (kan også være mundsvampen der giver kvalme). Da jeg skulle skifte mit næseplaster  (det der holder sonden på plads) i forbindelse med mit aftenbad,  så fik jeg kvalme og kastede op, sonden kom halvt med op, og så jeg var nødt til at hive den ud. ADDER! når den hives ud, men hvor er det dejligt ikke at have den siddende og genere i halsen og dingle foran næsen på mig. Ringe til Herlev igen, modtagelse ville godt tage imod mig, men det var jo lørdag aften så der kunne godt være lang ventetid. Så hvis jeg kunne få medicin og væske i mig uden sonden så kunne jeg  godt vente til i dag med at få lagt en ny sonde, så det gør jeg. Venter altså, lige nu har jeg spist en portion havregrød med et kilo kanelsukker på, drukket min medicin og noget vand (det smager stadig ikke godt), sodavand med brus er bedst, er bare lige løbet tør for danskvand, men Netto åbner snart.

Nu prøver jeg i dag om der er noget mad jeg kan spise/smage uden at få det dårligt, og måske kan jeg klemme et par proteindrikke ned, det kunne være dejligt at slippe for den sonde.

Og sønnike var forbi i går og lave kyllingebøffer til frokost og fik hygge/højtalere-snakket med Jimmi imens jeg lå sofaen. 

Josefine og ungerne skulle have været forbi i dag, men Elias er blevet syg, muligvis skoldkopper så vi tager ingen chancer.  Forhåbentlig kan Josefine komme tirsdag og tage med til strålebehandling så vi kan mor/datter- hygge et par timer sammen, det vil jeg glæde mig til.

PS kunne være jeg skulle lave bloggen om; Meget tekst, få billeder! En god søndag til jer alle.

48 thoughts on “! Der er hårdt arbejde at være syg..

  1. Kære Annemarie, det må være skrækkeligt, men forhåbentlig får du det snart meget bedre, når kuren med kemo og stråler er forbi. Jeg glæder mig over, at du kunne spise en portion havregrød med et kilo kanelsukker på og håber, du kan undvære sonden. Klem!

    • Det er et skrækkeligt forløb men jeg håber også at jeg kan få mad og proteindrikke ned i dag så jeg slipper for sonden. Klem. ;-D

  2. Kæreste Annemarie, det er hårdt arbejde at være syg,jeg håber at havregrøden med kanelsukker blev hvor den skulle og giver energi. Hvordan bloggen ser ud afhænger jo af hvordan vi har det, så lige nu er det tekst og få billeder, når du kan komme længere omkring får du helt sikkert lyst og energi til igen at tage billeder. Uanset hvad så er jeg med her på sidelinjen og tænker på dig. Knus

    • Havregrøden blev hvor den skulle men kan desværre ikke få mere ned lige nu. Det med billeder kommer igen når jeg er frisk og mange tak. Knus

  3. Ja man skal have et godt helbred for at være syg.
    Jeg håber de små godt ting du oplever kan opveje noget af alt det øv der sker lige nu, så som havregrøden var et dejligt plus oven på opkastet.
    Da jeg for mange mange år siden arbejdede på plejehjem, kan jeg huske at vi brugte danskvand mod mundsvamp hos en af beboerne. Kulsyren gjorde et eller andet ved svampangrebet.
    Pøj pøj med turen til Herlev. Jeg håber det viser sig, at du kan undvære sonden.
    Knus

  4. Jeg sidder her på morgenkvisten og ved ikke, hvad jeg skal sige til dig. Det er en forfærdelig tid for dig lige nu, og ord føles så fattige. Det kræver bestemt sin mand/kvinde at være så syg, men prøv at holde fast i, at det er overstået en dag.
    Knus.

  5. Pyha sikke et indlæg, men det er jo virkeligheden for mange kræftramte. Jeg nyder din lune humor i dette helvede….gid du snart må få lidt bedring i alle de bivirkninger❤ God bedring til dig knus

  6. Som de altid siger.. det kræver at godt helbred at holde til at være syg, og dit indlæg er da et glimrende bevis på at de har ret. Du har en vidunderlig styrke i alle dine smerter og symptomer og jeg er sikker på at det skal nok holde med dig og trække dig igennem det her helvede ..

    Du gør kræften meget nærværende for os andre og du skal ikke tænke på om detaljerne er for meget for os… vi trænger til at få et los i tankerøven og få at vide hvad den sygdom indebærer!

  7. Kjære Annemarie … fy så slitsomt du har det nå. Syns du er utrolig tøff, og ikke minst åpen om det som skjer. Håper du nærmer det slutten på denne plagsomme behandlingen. Sender deg mange varme tanker …. klemmer fra Irene

  8. Fy for pokker, det er dog skrækkeligt som du skal døje med kvalme og smerter. Det bliver da en lise, når du engang er færdig med behandlingen. Jeg håber at du kan klemme nok ned, og at det bliver, hvor det skal, så du kan undgå den irriterende sonde. Din blog skal du da ikke spekulere på, den er som den skal være, for det her er jo også dig!
    Knus herfra

    • Det bliver en lettelse at slippe for behandlingen men især når jeg slipper for kvalmen, det er det værste synes jeg. Knus

  9. Hold da op med bivirkninger – det lyder virkelig slemt med både kvalme og smerter. Du er jo ramt allround! Det vil være super, hvis du kan undvære sonden, på den anden side gør den jo ingen skade? Du må se frem til, at det snart er overstået, for ellers ville det da ikke være til at bære.

    • Nej den gør ingen skade hvis den ligger rigtigt nu venter jeg til i morgen med at få lagt en ny, og jeg ser fremad.

  10. Åh, stakkels dig. Hvad skal jeg dog sige? Jeg tænker meget på dig og føler med dig. GODT, du snart er færdig med behandlingen!
    Du kunne jo ende med at have en blog med mange ord OG mange billeder – du skriver jo skidegodt, så den gamle undskyldning holder ikke længere😀

    • Ja det er godt at jeg snart er færdig med behandlingen, og mange tak for venlige ord, ja det kunne jo være jeg fik en billede og skriveblog. ;-D

  11. Øv, for fanden, hvor er det træls for dig. Godt, du trods alt er så langt, som du er. Jeg synes, du er sej, at du formår at få skrevet, og som Overleveren skriver; det er sundt for os andre at få et los i tankerøven. Vi bliver meget klogere ved at læse med hos dig, end hvad nok så mange Knæk Cancer-programmer formår. Hvordan har du det iøvrigt med sådanne programmer? Er de okay, eller bliver det alt, ALT for meget, når man selv sidder midt i det?

    • Jeg har set nogle af dem, men det bliver for meget når man selv sidder i det, Jimmi har svært ved at høre om cancer hele tiden, så det er meget godt at de programmer er overstået.

  12. Det er noget af en satan, du kæmper med. Så ondt, så ondt. Jeg har lige læst Geos bog om hans forløb. Den er krydret med konens dagbogsnotater og gav stof til eftertanke. Jeg glæder mig over, at der er gode mennesker omkring dig, og at du kæmper. Og selv om det kan lyde lidt underligt, så er jeg glad for, at du deler. Knus og gode ønsker herfra.

  13. Jeg er så utrolig ked af det på dine vegne over den forfærdelige sygdom du kæmper med. Jeg er glad for at læse dine indlæg, for på trods af alle de prøvelser du gennemgår, så formår du at forblive positiv. Det er meget beundringsværdigt🙂
    Jeg ser frem til alle dine indlæg, uanset om de handler om sygdom eller er flotte billeder fra naturen🙂
    Jeg håber det bedste for dig🙂

  14. Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen.. Det er en forbandet møgsygdom du er i gang med at kæmpe mod, men du gør det fa… godt, på trods af alle de gener og smerter du slås med.

    Det er så godt at du har din familie omkring dig, og at din søster og dig har fundet hinanden igen, det glæder mig virkelig på jeres vegne.

    Stort og varmt knus til dig du brave kvinde.

  15. Jeg har det præcis lige som Overleveren skriver, at vi andre har rigtig godt af at få et los i tankerøven!!! Alle de problemer vi går og slås med, er til at overkomme, sålænge vi er heldige at have et godt helbred. Jeg havde brystcancer i 1972 ja i 72, samtidig med at de mente at jeg havde cancer i nulstadet i æggestokke, og fik derfor fjernet højre bryst, æggestokke samt livmoder, men har levet nu i alle disse år og er en velfungerende 81årig, der passer min ældre syge mand, stor lejlighed med hvad dertil hører, og jeg har masser af interesser, så du kan se der er håb forude, men det er en skrap tid du er igennem , det ved jeg. Kh Marianne

  16. Det forløb er godt nok ikke for tøsedrenge. Men ved hvor sej du er♥ Og rigtig nok som noegn af de andre skriver er det sundt at få et spark i for os andre og ikke gå rundt og bekymre os om småting. Må være svært ikke rigtig at kunne fotografere da du jo elsker det men ved du kommer tilbage med fuld styrke når kræfterne er der. Lige nu skal de bruges til at blive rask. Knus og varme tanker

    • Jeg savner at fotografere, og jo man må godt bekymre sig om små ting, de må bare ikke fylde for meget i forhold til at det positive som livet trods alt byder på. Knus til dig. ;-D

  17. Om der er mange eller få ord og ditto billeder, er sådan set mig ligemeget. Jeg er bare ked at du skal så meget igennem. Jeg tænker på dig og sender de varmeste tanker.

  18. Hvor jeg dog føler med dig, og fornemmer hvor stærk du er. Dejligt for dig at have din lille familie . men bestemt også dejligt for dem at have dig🙂 Mange gode tanker sender jeg dig .

Skriv et svar

