! Det tager lang tid at spise..

P1000059 6 stykker af sådanne proteindrikke i løbet af dagen. Hmm tænker I måske, det er da kun lige to slurke så er den væk! Ja hvis man kunne drikke den alm så ville det kun taget et øjeblik, men jeg kan ikke drikke dem både pga  smagen og pga smerter. Så når jeg skal have maden i sonden skal jeg bruge ca 20-30 minutter på at sprøjte den ind i slangen, så det ikke går får hurtigt,  der skal også vand til både til at fortynde drikken lidt og til at skylle før og efter. Det er stadig vigtigt at jeg får vand ved siden af, enten gennem halsen (normalt) eller sonden, så jeg ikke bliver dehydreret eller forstoppet, da megen af min medicin jo giver forstoppelse, som igen kan give kvalme.Jeg var lige en tur forbi læge og sygeplejersken i fredags, (det er jeg hver fredag for at blive tjekket), og der blev jeg selvfølgelig dårlig igen med opkastninger. Nu har jeg så fået noget andet smertestillende, kunstigt fremstillet morfin, for at prøve om det kan afhjælpe kvalmen, nogle andre kvalmestillende piller og lidt mere prednisolon. Ja der er en masse af bivirkninger ved prenisolonen,( det er ikke de store doser ) men jeg skal bare igennem det her forløb uden at tabe en masse i vægt, ellers tager det for lang tid efter endt behandling at komme ovenpå igen.

Så derfor tager vi ikke så mange steder i øjeblikket da det som sagt tager tid at spise, derudover har jeg mange smerter og er konstant træt. Ikke sådan sove træt, men træt i kroppen, hvilket også er helt normalt da kroppen jo i øjeblikket er på overarbejde med at bekæmpe kræften.

Tanker om sygdommen har jeg masser af, men lige skubber jeg dem lidt væk når jeg kan, da jeg er nødt til at koncentrere mig om at komme igennem behandlingen lige nu, men selvfølgelig tager jeg da nogle tudeture ind imellem, kan bare ikke så meget for det gør også ondt at græde. Alt det her påvirker jo hele familien og især Jimmi, men vi får snakket en del sammen allerbedst når vi er ude og gå en tur. Og selvfølgelig kommer der er en reaktion senere, andet ville mærkeligt, men lige nu skal jeg bare igennem de sidste ugers behandling og så et par uger mere før det begynder at gå fremad igen fysisk.

Blomster, blomsterbuketter og små gaver har jeg fået masser af, hilsner fra familie, venner, naboer og kollegaer, jeg har bare ikke været så god til  at fotografere buketterne, men  her får I lidt af dem jeg huskede at fotografere.

DSCF1968 DSCF2376 DSCF2382 DSCF2384 DSCF2385

27 thoughts on “! Det tager lang tid at spise..

  1. Det må være så overvældende for dig.. medicin mod sygdommen, medicin mod de bivirkninger den første giver osv osv… en næsten ubrudt kæde af smerter, ubehag og tanker og følelser om sygdommen og hvad det her kommer til at betyde for dig. Kan godt forstå at du har behov for at tage nogle tudeture og få det ud – men håber at du får det bedre inden i bagefter…

    Dejligt at du bliver begavet med fine blomster og en lille fighter-gorilla…

    • Det er overvældende at få vendt så meget op og ned på ens hverdag, og jo det hjælper at tude, hvis det ikke gjorde så forbandet ondt i halsen. ;-D og jeg elsker gorillaer havde jeg råd tog jeg til Rwanda for at se bjerggorilliaer, det har altid været en stor drøm.

  2. Kære du, pas godt på jer selv – du og Jimmi – og hold modet oppe. Nu varer det ikke længe, før behandlingen er overstået, og du kan genfinde kræfterne. Jeg kan godt forstå, det er en svær tid for jer.
    Hvor er det dog smukke blomster! Søndagsklem

  3. Kære Annemarie, I står midt i stormens øje lige nu, og hvor er det godt at I får snakket sammen, for tavsheden gør alt værre. Tankerne skal ud og du skal have lov til at tage tudeture.
    Annemarie, sidder du med sprøjten i hånden, når du får proteindrik? Nu giver vi sondemad ved hjælp af pumpe, og før det havde vi et stativ, hvor sprøjten kunne sættes fast, så vi ikke skulle holde sprøjten. Men før det brugte jeg at tage stemplet ud af sprøjten, så satte jeg sprøjten fast med tape på et eller andet, en lampe eller hvad der var i nærheden, så sprøjten var over næsehøjde. Herefter hældte jeg maden i sprøjten, og så løb det lige så stille ned, imens kunne jeg slappe af i armen. Jeg tænker at det måske kunne give dig mulighed for at slappe lidt af mens maden løber ind.
    Ja som du kan se så går sygeplejersken straks i gang med praktiske forslag😉 Varme tanker og knus fra mig til dig.

    • hihi, tak for råd men jeg sidder som regel og læser eller ved computeren så det går nok ellers laver jeg noget med den anden hånd, og holder sprøjten i den anden. Man kan godt hive vasketøj ud af maskinen med én hånd, der er faktisk mange ting man kan med én hånd. Men ellers altid dejligt med råd fra en dygtig sygeplejerske. ;-D

  4. en hård tid du er igennem, men også en hård tid for din Jimmy, alle er angst for cancer også Jimmy , så pas godt på hinanden ,❤️❤️kram til dig

  5. Tanker er der rigeligt af, og det er godt at tale sammen. Jeg tror dog også, at det er godt at få tankerne så meget væk som muligt, at abstrahere, men det det må godt nok være svært, når man er så påvirket af behandlingen som du er. Som ægtefælle står man på sidelinjen og kan ikke gøre meget mere end bare at være der: Det gør det også svært – man vil jo så gerne kunne gøre noget.

  6. Det lyder simpelthen rædselsfuldt. Det er vist ‘bare’ en dag ad gangen og så vente til det er blevet bedre. De der ækle drikke kender jeg kun alt for godt. Og jeg kom aldrig op på 6 om dagen. Du kæmper så flot!!!

    • Det er rædselsfuldt og ja det er en dag af gangen. Jeg prøver med seks om dagen så burde jeg være fuldt dækket ernæringsmæssigt.

  7. Huffa meg, vennen … så ille å høre om dine plager. Jeg tror det er mange som tar godt vare på deg, ikke minst din Jimmi. Og du kjemper tappert! Flotte blomster du har fått, viktig å ta vare på de små gleder som blir gitt og som man finner rundt seg. Selv hadde jeg selskap i går og har stuen full av blomster. I tillegg til de jeg kjøpte selv for å pynte opp, fikk jeg noen flotte rosebuketter. Hagen ligger nærmest “død” så det er ekstra hyggelig å pynte opp inne.

    Mange god bedring tanker til deg, måtte du bli fort bra!

    Klemmer fra Irene

  8. Det er en forbandet hård og ond kamp, du er i gang med i øjeblikket, den skal kæmpes og jeg synes du gør det bravt og godt.. Mange tanker og knus til dig.

  9. Puha, det er godt nok en skrap omgang – og ganske forståeligt at det kniber med kræfterne til både det ene og det andet. Det er dage der skal overvindes, både fysisk og psykisk, og gåturene er guld værd; naturen gør godt for begge dele. Skønt med betænksomme venner og en dejlig, om end bekymret, mand at snakke med.
    De varmeste tanker herfra, søde Anne Marie

    • Naturen er en god healer for krop og sjæl og ja det er dejligt at have en sød, betænksom mand at dele sine bekymringer med. Og tak

  10. Man skal være stærk for at være syg…især med alle de bivirkninger øv
    Jeg kan godt forstå, at der triller tårer ind i mellem, hvem ville ikke gøre det. Det betyder alverden, at der er masser af kærlighed i familien og at I passer på hinanden. God bedring søde knus

  11. Spring op og fald ned på det der prednisolon. Du skal bare ta’ hvad du kan få der kan lindre din situation mest muligt. Skifter du smag ind imellem på energidrikkene ? Bare for afvekslingens skyld.
    Bliv ved med at holde øje på lyset for enden af behandlingstunnelen. God kamp🙂

    • Jeg tager også imod hvad jeg kan få for at komme igennem forløbet, og nej jeg skifter ikke smag kakao er den bedste, og jeg kan jo ikke rigtig smage dem igennem sonden. Og tak. ;-D

  12. Hold da op en kamp, du kæmper. Jeg kan godt forstå, at der kommer tudeture ind imellem, men de er garanteret gode for dig. Det hjælper ikke at holde ked af det-heden inde. Godt du har Jimmi og at I snakker så godt sammen om alt det du nu er igennem. Heldigvis kan du snart begynde at se en ende på det. Er der ikke efterhånden længere tilbage end frem?

    • Det hjælper med tudeture, men det gør bare så forbandet ondt i halsen. Jo der er færre behandlinger tilbage, men så er der er et par uger hvor bivirkninger er højest. Men der er snart lys for enden, heldigvis.

  13. Den træthed du beskriver, vil min mor kunne snakke med dig om. I vil kunne forstå hinanden 😉 En måned er lang tid når man tænker frem. Her er det “bare” et stift “støttekorset” der skal bæres døgnet rundt. Vi “lufter” sulet et par gange eller tre, fire… om dagen🙂
    Hold ud Annemarie, selvom det er en hård kamp du kæmper. Knus

  14. Kræft er en lortesygdom!!
    Det er en sej kamp du kæmper og det er dejligt du har en god mand der støtter dig.
    Tudeturene skal du se som en ventil der lukker damp ud, hvis du ikke gør det får du det endnu værre i hovedet.
    Jeg ved ikke om det stadigvæk er sådan i Danmark, men førhen kunne man få bevilget et par besøg hos en psykolog til, at få luft for frustrationerne over at være offer for lortesygdommen. Efter min fars død var jeg hos en sorgpsykolog der i den grad fik lettet trykket hos mig. Kan absolut kun anbefale at man får læsset af.
    Tag én ting ad gangen; Hver gang du har overstået en behandling er du et skridt nærmere din helbredelse. Når kemoen er overstået så luk mentalt en dør og sig ‘Det var det, videre til næste behandlingsform’ osv.
    Drøm! Dagdrømme kan også lette trykket! Se dig selv leje en Jeep og køre afsted på opdagelse og lede efter gorillaerne. Undersøg hvad det vil koste, hvor du får et Visum til Rwanda, hvad vil du pakke i rygsækken når du skal besøge bjerggorillaerne? OSV.
    Med de bedste ønsker for en hurtig bedring,
    Mai-Britt

  15. Selvfølgelig får jeg nogle tudeture, og bruger dem også men lige nu er det mest på den fysiske side jeg kæmper og der er heldigvis masser af tilbud i form at støttegrupper, kræftens bekæmpelse og jeg har mulighed for psykologhjælp via min sundhedsforsikring. Og ja det er en lortesygdom og mange tak. ;-D

Skriv et svar

