! I don’t like mondays!!

var der engang nogen der sang, og lige i øjeblikket er det heller ikke min favoritdag.

Jeg har desværre allerede fået nogle bivirkninger både af kemoterapien og af strålerne. Kvalme og smagsforstyrrelser, hedeture, træthed, grådlabil,  og har svært ved at sove om natten. Kvalmen kan jeg tage nogle piller imod, hedeturene og trætheden er normale reaktioner, også fordi kroppen skal bekæmpe sygdommen, grådlabil både på grund af situationen jeg er i, og prednisolonpillerne.

Jeg bliver vejet et par gange om ugen, og i fra fredag til mandag havde jeg tabt mig 2 kg, så nu har jeg fået lagt en sonde. Jeg har simpelthen ikke kunne få noget som mad ned, jo lidt men ikke nok. Og det er fordi at alt hvad jeg spiser og drikker smager KLAMT, GRIMT, ÆKELT OG ULÆKKERT. Selv vand, som ellers er det mest neutrale man kan få, smager AFSKYELIGT!  Det er svært at forklare, men maden kan bare ikke komme ind i munden uden at det giver opkastningsfornemmelser pga smagen. Det dufter som det skal når jeg tilbedrer det, Jimmi siger det smager fint, jeg kan bare ikke få det ned. Jeg må ikke gå ned i vægt, det har stor betydning for hvordan man kommer igennem forløbet, det har også betydning for helingsprosecsen efter endt behandling.

I dag skal jeg tale med en diætis om hvor mange ernæringsdrikke jeg skal indtage for at få dækket mit ernæringsbehov. Selvfølgelig kan jeg godt mærke at sonden sidder i spiserøret, det varer nok lige et par dage før jeg har vænnet mig helt til den. Jeg kan godt spise og drikke selvom jeg har sonden siddende, så må vi se hvordan det går når smerterne begynder at komme på et tidspunkt. Jeg har masser af pjecer med gode råd ved kvalme, opkastninger og smagsforstyrrelser, og får også masser af hjælp af de søde sygeplejersker både på onkologisk afd og i stråleterapien.

P1000028

Blandet oktober 2013

P1000034

Hvert sondemåltid består af en ernæringsdrik opløst i lidt vand, og det tager ca 20 minutter at få sunket sådan et måltid. Går det får hurtigt kan det give mavepine og diarre,  det kan jeg sagtens undvære.

34 thoughts on “! I don’t like mondays!!

  1. Kære Annemarie, det må være en frygtelig svær tid. Jeg ville ønske, at alle vi herude kunne komme med gode råd, du kunne bruge. Hvor mange uger er der til, at du færdig med behandlingen? Jeg sender mange varme klem.

    • Om 5 uger er jeg færdig med behandlingen, så kommer der 2-3 uger hvor bivirkningerne er meget slemme og så burde det gå fremad igen. Og mange tak.

  2. Desværre er der jo kun én vej, og det er fremad. Jeg er ked af det på dine vegne og ønsker bare for dig, at det snart er overstået.

  3. Jeg kan ski godt forstå du ikke kan lide mandage, lige nu er det vigtigste jo at du får næring, og det kan sonden hjælpe dig til at få.. Varmt knus til dig, håber vi ses på onsdag..🙂

  4. Jeg har sgu ondt af dig Annemarie. Sætningen ‘Det skal være skidt før det bliver godt’ er desværre alt for sand. Gid det var omvendt!!
    Sender mine bedste tanker til dig og Jimmi.
    Varmt knus til dig, selvom jeg ved, du ikke er til vituelle knus😉

  5. Uha, det lyder sørme ikke rart, jeg føler med dig. Det er sørme store bivirkninger at have her så tidligt i forløbet. Det må være frygteligt med den madlede, når du samtidig ved, at du ikke må tabe dig; her kommer sondemaden selvfølgelig til hjælp, men det må være frygtelig ubehagelig at have den ned i spiserøret. Jeg håber, du får en god snak med diætisten og at I i fællesskab kan få lagt en plan for din ernæring.

    • Jo men det er smagsløg og slimhinder der strålet så det er normalt at bivirkningerne kommer hurtigt. Vi fik en god snak og jeg er altid velkommen til at ringe.

  6. Jeg tror det er godt du har fået sonden så du får næring nok i dig. Jeg synes alt smagte “metallisk” og ganske forfærdeligt da jeg fik meget prednison. Jeg håber ikke bivirkningerne bliver værre for dig. Godt de er så gode til at hjælpe dig og at du har fået en tid ved diætist – de plejer at være gode til at komme med forslag til hvad der kunne være godt at spise. Jeg drak varm cacao med flødeis – kan du mon få det ned? Der er gode kalorier i det ihvertfald.

      • Årh – så er det godt nok ikke sjovt at skulle have mad ned:-/ Håber diætisten kunne hjælpe dig?

  7. Jeg kan godt forstå at du ikke rigtigt kan lide mandage (eller ret mange andre dage pt) i øjeblikket. Det lyder som barske vilkår at leve under og det må være forfærdeligt ikke at kunne spise noget pga smagsforstyrrelser. Det i sig selv er jo slemt nok, og så er det “bare” en bivirkning.

    Mange goe tanker til dig herfra…

  8. Din stakkel, hvor er det træls. Jeg håber at sonden hjælper med til at du får den ernæring, du har brug for. Og ja langsomhed er en god ting, når det gælder sondeernæring. Knus og varme, kærlige tanker.

  9. Kære Annemarie.

    Hvor er det en forfærdelig omgang du skal igennem…:-(
    Det med smagen der forsvandt husker jeg fra min svoger. Det er et modbydeligt sted at få cancer, mund og hals er jo i forvejen et følsomt sted på kroppen.

    Jeg føler ekstra meget med dig fordi netop dette område er hvor all min angst har placeret sig.
    Jeg havde hals difteri da jeg var 3 år gammel og lå på isolation på hospitalet i 6 uger. Jeg har haft 2 stor operationer i halsen, kan ikke have noget der strammer, halskæder eller andet der sidder ind til halsen.
    Så jeg føler intens med dig i hvad du skal igennem, ja jeg har til og med drømt om dig..;-)
    Du er så sej Annemarie og virker så stærk.
    Må de resterende uger gå meget stærkt så du kan blive rask igen.

    Kærligt knus fra Lisbeth

    • Bare smagen forsvandt helt men mad og drikke smager så grimt at det næsten ikke er til at få ned. Det var da også en ordentlig omgang du har været igennem.
      Knus til dig.

  10. Føj for pokker da! Du er igennem et noget mere intenst forløb end jeg er, og det afspejles åbenbart tydeligt i bivirkningerne. Alene forskellen i prednisolon-accepten (eller det modsatte); hvor jeg kun oplever det som speed med deraf følgende søvnløshed, har du nogle langt værre oplevelser. Hvor stor er den dosis, du får? Det kan selvfølgelig også gøre en forskel, hvis du får meget mere end mine 50 mg i døgnet i tre dage og 25 i to dage og så slut indtil næste kemo.
    Det er dæleme godt, at det er overstået på få uger (som det jo trods alt er) og ikke tager mine 24 – det ville da slet ikke have været til at overskue for dig.
    Masser af gode tanker og et stort knus sendes her fra Havdrup.

    • Det er når jeg stopper med prednisolonen at jeg får kvalmen, jeg bliver også lidt speed-agtig om formiddagen og går så død om eftermiddagen. Desværre giver Nimoral-pillerne som jeg skal tage 1 1/2 time før stråling også kvalme, så der må jeg tage kvalmestillende piller. Nu er jeg desværre også begyndt at få smerter i halsen, Panodil hjælper ikke ret meget så jeg må have fat i afd. i dag. Det er ligesom der sidder noget og skærer i halsen, det er ret modbydeligt. Det er et hårdt forløb og selvom det er kortere end dit, så føles det som lang tid når man ikke selv kan spise, og skal på hospitalet hver dag, undtagen om søndagen. Det er sgu trættende.
      Og et knus tilbage og gode tanker til dig.

  11. Øv for den da, hvor er det ondt. Meget mere er der vidst ikke at sige om den sag. Jeg sender de bedste ønsker afsted i din retning. Og et knus naturligvis🙂

  12. De bedste hilsener og ønsker om rigtig god bedring – du er dygtig til at klare alle de pinsler du må gennemgå i øjeblikket. Kh Marianne

  13. Hej Annemarie,,,
    Du overveje dette; tag sondemaden når du alligevel skal ned og ligge for at sove. Nogle mennesker opdager dårligt nok at de er blevet fyldt op i løbet af natten ;.)

Skriv et svar

