! Første kemoterapi…

er overstået, og det er fandme en lang dag. På vej op til afdelingen ringede de at jeg lige skulle have taget en blodprøve før jeg fik kemo-behandlingen, så der var lige lidt ventetid, men heldigvis kun små tyve minutter denne gang. På afd. foregår det på den måde at allerførst bliver man vejet, når behandlingen så er slut så skal man vejes igen. Derefter sætter man sig i en stol, sygeplejersken kommer og lægger i et drop i hånden, de tjekker at det virker som det skal og sætter så en pose med saltvand op som i løbet af en times tid skal løbe via droppet og ind kroppen på mig. Bagefter får jeg sukkervand i droppet, det tager en 1/2 time til 45 minutter, det spænder i armen og er koldt så der fik jeg en varmepude på så det kunne løsne lidt for spændningen. Efterfølgende får jeg så selve kemo-blandingen, cisplatin,  det tager 1/2 time og så til sidst en pose saltvand i en times tid. Alt det væske er for at nyrerne ikke skal tage skade, og man skal også drikke alt det man kan selv. Under selve behandlingen kan man tage på og har man taget 2 kg. på så får man noget vanddrivende med hjem, men det må man først tage når strålebehandlingen er overstået.

Strålebehandlingen må først gives 3 timer efter at man er færdig med kemoblandningen, så dvs. jeg var færdig med den ca. ved 12.00 så det passede med den tid jeg havde fået i Thor kl. 15.20 (det hedder strålemaskinen som jeg ligger i, om lørdagen hedder den Balder!) Ved den første behandling får man igen mange informationer,  piller og medicin udleveret og hvor vigtigt det er at spise proteiner og mad og drikke med masser af kalorier. 

Og jeg havde taget næsten 3 kg på mens jeg havde siddet der og indtaget en masse væske så der skulle en pille med hjem. DSCF2379 DSCF2387 Foreløbig udleveret medicin.

Der er piller der tages før strålebehandling, der er kvalmestilende piller, 1 pille dagligt for at undgå for meget mavesyre, så er der lactulose og laxoboral mod forstoppelse, andolex mundskyld, flydende lidocain mod smerter når jeg får ondt ved at spise, og så et en hel stribe piller, 1i  aften så jeg får erstattet nogle af de salte man mister ved at få rigtigt meget væske, prednisol mod kvalme, andre piller mod kvalme og en vanddrivende pille som er taget, og så har jeg besluttet at sove i stuen i nat så jeg ikke skal tumle ned af trappen flere gange i nat for at komme på toilettet. Det meste af medicinen får jeg udleveret på hospitalet, lactulose skal jeg dog selv købe og ligeledes Panodil ( eller lignende) men morfin og morfinplaster får jeg udleveret på afd. når jeg begynder at få ondt, hvilket nok begynder så småt i næste uge. Hvis jeg  skulle begynde at få svamp i munden så får jeg også udleveret medicin mod det.

Min søster tog jo med i dag for at se hvordan det foregik og give støtte, men jeg kan sagtens sidde der alene, hvilket jeg jo ikke gør, der er jo sygeplejerske og andre patienter, jeg kan jo også sidde og læse og lave mundgymnastik, og så skal jeg jo også rende lidt på toilettet med al den væske jeg får indenbords. Det er også en god idé at tage lidt selv med at spise, kaffe, the, vand, proteindrikke, marcipanbrød og peanuts kan bare tage hvad man har lyst til.

Da klokken var omkring 13.30 gik jeg ned og bestilte en fiskefilet i cafeteriet, Jimmi sms’ede at han havde tidligt fri og ville komme ind og sidde hos mig. Nu sidder jeg og funderer over hvad jeg skal lave til aftensmad, jeg gider egentlig ikke, men jeg skal jo have mad, det hænger mig bare langt ud af halsen at tænke på det hele tiden.

28 thoughts on “! Første kemoterapi…

  1. Pyha.. godt du skriver ned, ellers er det da helt umuligt at rumme og huske alle de forskellige former for medicin mod og for alverdens ting.
    Har du overvejet at tage pc med derind, de har vel et net du kan gå på, eller en iPad, hvis du har købt sådan en fætter..
    Håber vi ses snart.. 🙂

    • Der er mange ting at holde rede på, jeg kommer nok til at købe en medicin-æske med tid på så jeg kan fylde op når jeg skal til at have smertestillende. Og ja vi ses snart mailer lige til dig. ;-D

  2. Pyha, der er meget at holde rede på, og en medicinæske lyder rigtig god, så overblikket ikke forsvinder. Tænker på dig og glæder mig til du fortæller, at nu er behandlingen overstået. Hvis du savner en idé til nem og mættende mad, vil jeg foreslå forloren hare, som vi lige har spist. Klem!

  3. Pyyhhh, siger jeg bare. Og jeg troede, mine behandlinger var noget! Det er altså utroligt, så stor forskel der er på de forskellige behandlingsplaner – og dermed altså på de forskellige kræfttyper, kan man jo så konkludere.
    Tre kilo er altså en del væske at få proppet ind i kroppen – kan godt forstå, at du vil sove i nærheden af et toilet.
    Jeg smider pillenavn og -tidspunkt ind i min telefon, så der er noget, der bipper ad mig, når jeg skal huske at tage noget. En æske er sikkert også en god ide, men den hopper jo ikke selv hen til dig, når du skal tage en tablet 😉

    • Der er rigtig meget stor forskel på både behandlinger og typer, det tænker man jo ikke så meget over når man ikke er ramt. Nej den kommer ikke selv hoppende så har tænkt mig at sætte alarm på, og så dosere pillerne om morgenen. ;-D

  4. Sikke da en dag og sikke en masse medicin du skal tage. Jeg håber at Thor og Balder + kemo kan gøre dig helt rask igen.
    De bedste tanker til dig fra mig 🙂

  5. Den lektie skal man vist læse på mange gange, hvis man skal kunne huske den. at du ikke har lyst til mad, er vist normalt i din situation, og når man nærmest skal tvinges til at spise, er det nok svært at finde noget, der er så lækkert, at man bare slet ikke kan lade være at spise.
    Den sidste mc-tur og den sidste kanotur i år, og det næste må gerne blive den sidste kemotur.

  6. Ja der er mange informationer i forbindelse med undersøgelser og behandling. Godt du får skrevet det ned så er det lidt lettere at huske.

    Da jeg fik opblussen i min nyresygdom for lidt over 3 år siden købte min mand et sæt doseringsæsker til mig på apoteket. Vi hælder medicin op hver søndag – vi hjælpes ad så der er altid to sæt øjne på om det er rigtigt. Jeg har fået medicin skema på hospitalet (og får et nyt hver gang der er ændringer) så det er nemt nok at tjekke hvis jeg skulle komme i tvivl. Det er sådan et sæt han købte

    http://www.apotekeren.dk/produkter/Oevrige-varer/sygeplejeartikler/DoseringsAesker/Anabox-DoseringsAeske-ugebox-1-stk.aspx

    Energien skal ikke bruges på at huske ting man kan få “hjælpemidler” til synes jeg. Det er også skønt ikke hver dag at skulle hælde medicin op – og den er nem at tage med hvis man skal i byen.

    Mange tanker herfra.

  7. Jeg holder også på doseringsæsker og at hælde op en gang om ugen….
    puha sikke en lang dag. Der skal sandelig godt med kræfter til at være syg.
    Varme tanker og knus herfra.

  8. Åh gys, hvor må det være træls at SKULLE tænke på god, sund, nærende etc etc mad, når du slet ikke har lyst til at spise 😦 Og al den væske – øhm, hvad gør man så, hvis man pludselig skal tisse midt i det hele? Jeg ville nok blive tissetrængende bare ved tanken.

    • Ja og så skal ikke engang være sund mad, det skal være kød og fed sauce og kun lidt grønt/frugt, så nu går jeg og savler over rådkål og brocoli.
      Når man skal tisse så tager man bare stativet med sig, det er godt nok lidt besværligt at få det med ind på et lille toilet men det kan lade sig gøre. ;-D

  9. Det var lidt af en dag! Det bliver vist en prøve udi tålmodighedens verden.
    Med alle de piller kan der vist næsten ikke være plads til mad i maven. Det må være nu du skal spise alle dine livretter og måske bestille mad udefra, bare for at være sikker på at gide spise det.
    Bon appetit og mange positive tanker fra mig!

  10. kære , sikke en omgang du skal igennem,jeg er fuld af beundring , flot du skriver om behandlingerne, ufatteligt du lille menneske kan rumme så meget væske, kan godt forstå du bliver i stueetagen , kæmpe kram til dig ❤️

  11. Der er godt nok meget at holde styr på og kan kun anbefale at bruge telefonen som påminder. Enten gennem simple noter eller vha en decideret medicin-app…

    Er stadig rigtigt glad for at se billeder fra din behandling.. det gør det hele meget mere begribeligt for mig… for jeg er – både med dig og med Ellen – stadig i en sær tilstand af ubegribelighed.

    • Jeg bruger telefonens alarm ellers er bange for at glemme en pille, der er bare mange at holde styr på og jeg er ikke begyndt på smertestillende endnu. Og ja det er svært at begribe for mig (sikkert også for Ellen) at vi er blevet ramt af en sygdom der kan være dødelig, det er sgu ikke rart at tænke på så jeg prøver at lade være, selvom tanken dukker op hver dag.

  12. Anabox Doseringsæske ser ud til at være rigtig smart; hvis du/I fylder op en gang om ugen, så behøver du ikke bekymre dig om at huske det. Men jeg synes nu også, at Ellens løsning med den bippende kalender, lyder som en rigtig god idé.

    Sikke en lang dag, du havde i går, du må da være helt udmattet nu. Jeg synes, det var godt, din søster gik med dig, så I kunne få rigtigt styr på alle informationerne, for der er meget, der skal huskes. Hvem kan dog kapere alt det alene?

    Det er dejligt at du (og Ellen) skriver her om sygdommen og om behandlingen. Jeg håber det bedste for jer begge to.

    • Jeg sætter også alarmen på mobilen, og jo jeg var træt i hovedet, og det er meget man skal holde styr på. Og mange tak. ;-D

  13. Der er meget at huske, jeg tror det er rigtig godt at du også skrive indlæg om det. Det gør det sommetider nemmere at huske så. Pøj pøj med det hele. Håber du ikke har alt for mange bivirkninger af kemobehandlingen i dag. Varme tanker til dig 🙂

    • Jeg tror at det er godt at skrive ned, det gør det lettere at huske og selv få lidt orden på forløbet. Og nej ingen bivirkninger andet end halsbrand. ;-D

Skriv et svar

