! Første strålebehandling.

Men allerførst godmorgen, denne smukke regnbue havde jeg lige udenfor døren i morges, et smykt syn at starte dagen med.

I går var jeg til den første strålebehandling på Herlev Hospital. Jesper (sønnike) tog med, både som ekstra ører og for at se hvordan det foregår. Jeg fik også udleveret min behandlingsplan, så er de næste 6 uger er skemalagt, og det er på meget forskellige tidspunkter jeg skal have behandlinger. Dog ligger det fast at kemoterapi er hver mandag kl. 9.00, men præcist hvor lang tid det tager er lidt svært at svare på. Nogle siger et par timer, andre 4 timer, men det finder jeg jo ud af på mandag, hvor min søster tager med for at underholde mig lidt.   DSCF2348

Sådan ser jeg ud indvendig, de grønne felter er IKKE der hvor de stråler men nogle punkter de måler efter. DSCF2338 Overvågnings-kameraer i strålerummet, der bliver hele tiden holdt øje med en og har man brug for hjælp række man en hånd i vejret. DSCF2339 Strålekanonen, de stråler fra seks vinkler, ca fra overlæben og et stykke ned på halsen. Selve strålebehandlingen tager fra man kommer til man går ca. 20 minutter, jeg har masken på i 5-10 minutter, og der bliver sat musik på hvis man ønsker det.  DSCF2340 Bistademønster efter masken, der dog heldigvis forsvinder igen i løbet af et kvarterstid. DSCF2342

Masken var blevet lidt mere stiv end da den blev lavet, den gnavede over næsen, så den blev taget af , de klippede hul i og satte tape på så jeg ikke får gnavet hul på næsen.

Jeg var  til informationsmøde i tirsdags, hvor vi fik at vide om de bivirkninger der kan komme i forbindelse med behandlingen, om vigtigheden af ernæringen under forløbet, at det er vigtigt med motion og hvile, at fortælle hvilke symptomer man har, holde øje med om man får feber, og vi fik også udleveret en lille pjece med øvelser for tungen, synkerefleksen og kæberne. Der er 8 øvelser, der skal laves 10 gange, 5 gange om dagen og det skal man gøre det næste årstid, for at undgå bl.a at kæberne låser sig fast og at man styrker synkerefleksen. Der er rigtig mange ting at holde styr på, men heldigvis får man hjælp når man har brug for det. I dag tager Jimmi med ind og ser hvordan det foregår under strålingen, og hvis vejret opfører sig pænt kører vi en lille tur på Jimmis mc, han har købt en rygstøtte så jeg ikke får ondt i ryggen af at sidde bag på hans motorcykel.

30 thoughts on “! Første strålebehandling.

  1. God morgen søde.. Flot regnbue at stå op til
    Det er så godt at høre at hele familien støtter op omkring dig.. Jeg har en bog liggende i tasken til dig, hvis I kommer i nærheden af Roskilde i løbet af weekenden, så giv lige et praj..🙂

    • Det er dejligt med familie der hjælper til når jeg har brug for det. Vi kommer nok ikke lige forbi i weekenden, men jeg tænkte på at vi kunne mødes i løbet af næste uge, jeg kigger lige på planen og skriver til dig. Knus ;-D

  2. Tak for det smukke billede af regnbuen og tak fordi du fortæller om hvordan behandlingen foregår. Jeg blev som Inge glad for at læse, hvordan din familie støtter op omkring dig. God dag til jer og jeg håber I får en god køretur i dag🙂

  3. Fantastisk regnbue! Jeg siger også tak fordi du fortæller om, hvordan behandlingen foregår og glæder mig over, at familien støtter op omkring dig. God køretur i dag og klem!

  4. Smukt billede af regnbuen🙂 Jeg ved hvor vigtigt det er med familie og venner der støtter – det er godt at høre, at din familie/venner også gør det🙂 Håber du har læsestof eller måske noget håndarbejde med hvis der er meget ventetid. Håber i får en god tur på mc´en i dag. Den skal vel snart i vinterhi?

  5. Der er så skrækkelig meget at skulle holde rede på, men som de andre siger, er det guld værd at have en masse støttepædagoger.
    Held og lykke med den fortsatte behandling – det er en sej omgang, du har foran dig, men det skal jo bare overstås.

  6. Hvor er det godt, at både du og Ellen fortæller så åbenhjertigt om jeres kræftsygdomme; jeg suger det hele til mig, og føler, jeg bliver lidt klogere for hvert indlæg fra jer.

    Det er dejligt, at familien i den grad bakker om dig og deltager i det omfang, de kan. Fire ører hører meget mere end det dobbelte af to.

    Øvelserne du har fået med hjem for tungen, synkerefleksen og kæberne lyder godt nok hårde at komme igennem – og så et helt år.

    Hvis du ikke allerede har en e-reader/e-bogslæser, er det da et rigtig godt tidspunkt at købe en nu, så du altid har lidt at beskæftige dig med, hvis der skulle være ventetid på hospitalet.

  7. Altså hvis jeg ikke vidste hvad der havde gjort ved dig i ansigtet ville jeg jo næsten tro at du var faldet i søvn foran en computer…

    Godt at det mønster forsvinder forholdsvist kvikt.

    Og når så det halvsjove (eller blot forsøg på) er overstået vil jeg da udtrykke en vis tilfredshed med at vide at du har mulighed for at blive fulgt til de der behandlinger. I hvert fald her i starten hvor alt er nyt og du ikke helt ved hvordan du reagerer på behandlingsformerne.

    Håber du har en telefon du kan spille på eller sådan noget… for det kan da vist ikke helt undgås at der er lidt ventetid rundt omkring, og det er vel næppe en afdeling af sygehuset hvor mobiltelefoner er forbudte..

  8. Tænker på dig♥ Hvor dejligt at din skønne familie støtter dig. Og må være godt nogenlunde at vide hvornår der skal ske hvad. Du må tænke at det er et bump i livets vej og nok skal klare det. Du lyder så sej♥ Knus til dig og hele din skønne familie!

  9. Hvor det godt, at du kan have nogen med, så I alle kan suge informationer til jer. Og så det bliver afmystificeret lidt for familien. Du (og Ellen) er også med til at afmystificere det for alle andre, der gider at læse med. Det er altså ret fint. Jeg tænker allerede nu, at hvis jeg en dag kender en, der skal igennem samme tur, så vil jeg straks henvise til din blog.

    • Det er rart for familien at se hvordan det foregår og så kan jeg altid huske hvordan forløbet var når det er skrevet ned. ;-D

  10. Hvor er det fint, at du fortæller om din behandling. Vi andre får på den måde en indsigt, som vi ellers aldrig nogensinde ville have fået. Og det er guld værd.
    Men – det er jo stadigvæk dig, det hele går ud over. Og også jeg glæder mig over, at du hele tiden har nogen hos dig. Lige nu føles ord så fattige …. og jeg kan kun ønske for dig, at dagene vil gå rigtig hurtigt, så det hele lige pludselig er overstået.
    Sådan en smuk regnbue betyder lykke og helbredelse – har selv mødt en et sted på min vej. Og tror faktisk på det – eller valgte at tro på det🙂
    Knus til dig.

  11. Dejligt at du har så mange der kan afløse hinanden til at hjælpe dig.. når du skal af sted 6 gange om ugen.
    Det må være rart at have en med og samtidigt bliver de oplyste om hvad du skal igennem.
    Fint at de må følge med ude i kontrolrummet. Det må også være godt for dig at du ved de følger med og er der for dig når du er færdig…:-)
    Og en tur på Jimmies motorcykel må gøre godt..:-)
    Den smukke regnbue over dit hus må bestemt betyde held og lykke..:-)

    Knus fra Lisbeth

    • Det er da rart at have nogen med men jeg behøver det ikke hver dag, det går rimeligt hurtigt i strålebehandlingen, heldigvis. ;-D og mange tak

  12. En flot regnbue🙂 Jeg bliver altså også helt glad af at læse. at du har alle dine kæres støtte under forløbet.
    Da jeg havde problemer med øjnene opdagede jeg, at der var noget der hed øjengymnastik, som man bliver helt rundtosset af. Nu har jeg så erfaret, at der også er gymnastik for tungen. Det kan jeg forestille mig kan give kramper i tungen. Der er meget at holde styr på med det program, godt der er hjælp at hente.

  13. Jøsses, man skal da have en vældig god hukommelse for at være syg! Godt at der er mange øjne og ører til at hjælpe med at få det hele med og støtte undervejs. Jeg er, som flere andre, taknemmelig for at du og Ellen deler jeres oplevelser med behandlingen med os andre; der er så meget jeg ikke vidste noget om. Det er også fantastisk at du husker at få taget billeder undervejs!

  14. Det minder meget om det jeg ser hos en kollega/ven pt. Ståler og kemo. Vi andre bliver lidt klogere når der bliver talt åben om sygdommen. Smuk regnbue og himmel.

Skriv et svar

