Var til tandlægen..

på Riget i går. Nedtur!  Ikke så meget over at de fandt to huller og en knækket fyldning, der skal laves hos min egen tandlæge, men over de barske realiteter man får stukket i hovedet, både i form af forklaringer fra læger og diverse pjecer man får stukket i hånden. Jeg ved godt at der vil komme nogle bivirkninger fra strålebehandlingen, og selvfølgelig kan jeg google mig til en hel masse informationer på nettet, har bare ikke lyst til at læse om det. Men jeg er jo nødt til at forholde mig til hvordan bivirkningerne bliver, jeg skal jo leve med dem resten af mit liv.

Fra pjecen: Information om strålebehandling i hoved- halsområdet:

Strålebehandling i hoved- og halsområdet giver bivirkninger på mundslimhinder, spytkirtler, tyggemuskler, tænder og kæber. Graden af bivirkninger afhænger af strålefeltets placering og størrelsen af den dosis man behandles med.

Mundtørhed: spytproduktionen nedsættes ved strålebehandlingen, men vender i nogle tilfælde delvist tilbage.

Nedsat gabe-evne: Hvis de store tyggemuskler har var været involveret i strålefeltet kan de føles stive og gabeevenen bliver nedsat.

Nedsat blodforsyning: Blodforsyningen til vævene reduceres, det betyder at modstandskraft og helingsevne formindskes.

Huller i tænderne: Dels påvirkes tænderne direkte og dels kan den efterfølgende mundtørhed medføre ekstrem hurtig udvikling af huller i tænderne.

Jeg fik også en om vejledning til patienter med osteoradionekrose (knoglevæv der henfalder og dør)  og om tandbehandlingstilskud efter på strålebehandling på hoved og hals.

Det er jo ikke særligt opmuntrende at læse om, jeg får også hele tiden besked på at spise meget så jeg kan tage nogle kilo på, så jeg har lidt at give af når der kommer problemer med at spise og synke. Når jeg begynder på strålebehandlingen bliver de næste 2-3 måneder hårde at komme igennem, men jeg er sikker på at de er dygtige og søde på Herlev til at vejlede patienter med halskræft. Jeg skal også i gang med at dyrke motion, starter op på powerwalking igen, og vil se om jeg kan komme på et motionshold for kræftramte, kommunen har nogle tilbud, det kræver bare en henvisning fra lægen og  jeg er helt sikker på at min læge gerne vil lave sådan én.

Så lige nu er humøret ikke det allerbedste, men jeg skal nok komme igennem det.

24 thoughts on “Var til tandlægen..

  1. Kære Annemarie, du skal helt sikkert nok komme igennem det her forløb, men det er barsk at skulle forholde sig til alt det, der sker. Jeg håber meget, at du får hjælp til ernæring og de problemer, der måtte opstå. Jeg håber du har nogen at snakke med. Knus og varme tanker

  2. Kære Annemarie, det er barsk, men tror at viden om forløbet er bedre end at blive overrumplet. Søg støtte og oplysning og snak med andre, der har gode råd. Når du har overskud er det godt at bruge tid på det, der giver dig glæde – vandreture, at fotografere, tid med børnebørnene osv. Jeg sender varme klem!

    • Ja viden er bedre, det har jeg det også bedst med, men det er en ordentlig mundfuld der lige skal synkes. Og ja jeg prøver at holde fast i de ting der gør mig glad. Og mange tak. Klem

  3. Øv! Altså, det er jo godt, at du bliver informeret om alle de gener, der kan opstå, men det må denondelynemig være hårdt at smidt i hovedet, når du i forvejen er nede over overhovedet at være syg. Godt, du har nogen til at ae dig lidt på kinden. Medfølende tanker herfra.

    • Information er godt men der er lige nogle kameler man skal have slugt, men jeg ved godt at der vil være gode dage og dårlige dage.Og mange tak.

  4. Pyh ha, sikke en besked at få om alle de bivirkninger, det ser bestemt ikke godt ud. Du skriver, at du skal leve med dem resten af dit liv, men er det ikke sådan, at nogle af dem i det mindste aftager, når du er færdig med strålebehandlingen? Godt du ikke skal bære på det hele selv.

    Der er et godt præparat mod mundtørhed (jeg bruger det selv), det hedder Xerodent, og det hjælper virkelig godt.

  5. Det er noget forbandet møg, bivirkninger burde forbydes ved lov, og i samme omgang bør man forbyde alle kræftformer..
    Forstår så inderligt, at humøret ikke er i top.
    Knus og kram

  6. Hold nu OP Noget LORT… Kæreste du – sikke en melding. og jeg har bare ikke fået læst med hos nogen for nylig.. Sender alle de varmeste og blødeste knus.. Du skal nok komme igennem, men det bliver en hård omgang. Jeg håber du har en masse hænder at holde i når det hele bare bliver for meget. KNUS

  7. Jeg forstår så udmærket at du ikke orker at læse om det – og måske høre om det hele tiden. Jeg tror det er godt du er så åben om det – og jeg synes det lyder til at du har rigtig gode støtter omkring dig. Mange tanker herfra

  8. Man bliver totalt handlingslammet og sort i blikket og hovedet af at høre om alle de bivirkninger. Du skal bare huske på, at du får ALLE eventuelle bivirkninger smidt i hovedet, og du får i bedste fald ikke en eneste af dem. I værste fald dem alle, selvfølgelig, men så galt kan det næsten ikke gå.
    Succeshistorien kan jeg selv skrive under på; jeg har kun mistet håret – alt det andet skrækkelige har jeg stort set ikke mærket noget til, bortset fra at være lidt mere træt end normalt, og det er da til at leve med.
    Lov mig at bevare humøret og tag problemerne hvis de opstår. Hvis. Lev i nuet og lad være med at tænke for meget på, hvad der måske kommer.

    • Ja man bliver lidt lammet og det føles som om man går ved siden af sig selv og ikke rigtig kan komme tilbage igen. Selvfølgelig håber jeg ikke på at få en eneste bivirkning, men der kommer nok nogle men jeg skal gøre alt hvad jeg kan for at bevare humøret. Og jeg prøver også at leve i nuet, og ikke tænke for meget, selvom det kan være svært ind i mellem.

  9. Det er sådan en situation man slet ikke kan forestille sig hvordan man selv ville reagere i. Men som jeg kender dig har du et godt netværk og en rygrad der er stærk nok til at blive endnu stærkere til den tid der kommer her. For det får du brug for.
    Det er et stort dilemma med de der bivirkninger.. de skal oplyse om det hele og for de fleste ender det med en form for sammenkogt ret oppe i hovedet uden at de bemærker hvor mange eller hvor få der rent faktisk får de problemer. Det er måske derfor nye kræftpatienter bliver overdynget med læsestof. Kan kun anbefale rådgivningen hos kræftens bekæmpelse… og så burde du altså kunne få tilskud til en psykolog hvis du har behov for det.

    • Ja alting ligger og koger oppe i hovedet, og forhåbentlig får jeg ikke alle bivirkningerne, men det er fandme nogle hårde beskeder at skulle sluge. Og jeg har sundhedsforsikring der kan dække psykolog-besøg hvis jeg får brug for det.

  10. At dit humør ikke er på det allerhøjeste blus, er helt forståeligt. Jeg kender en der har været den tur igennem får mange år siden, så jeg har hørt lidt om det, men ellers er det ikke den kræftform man hører mest om. Jeg sender de allerbedste tanker og alt det medvind jeg kan.
    Et cyberknus til dig.

Skriv et svar

