Så har jeg fået svar på prøverne..

og det viser sig at kræften sidder på tungeroden. Der blev  taget en masse vævsprøver da jeg fik fjernet mandlerne og der kunne de så se at det stammer fra tungeroden. Knuderne er så små at de ikke kan ses med det blotte øje, men kun ved at undersøge vævet. Lægerne mener at det stammer fra et virus i halsen som rigtig mange af os går rundt med, og hos de fleste laver det ingen skade.

Jeg er “glad” for at de endelig har kunnet lokalisere hvor kræften sad, så de kan målrette strålebehandlingen og ikke skulle bestråle hele halsen. Prognoserne er rigtig gode, men desværre kommer der nogle bivirkninger fra strålingen, som mundtørhed, synkebesvær og smagsforstyrrelser. Nogle af bivirkningerne skulle aftage over tid, når de raske celler, der jo ikke kan undgå at blive ramt, begynder at hele igen. Jeg fik også røngtenfotograferet mine tænder og skal til tandlægen på mandag så de kan lave mine tænder hvis der er huller eller andet i vejen med dem inden de begynder på strålingen. Selve strålebehandlingen skal foregå på Herlev, det passer mig også bedre,det  er lidt lettere at komme dertil og at parkere bilen, hvilket er håbløst på Riget. Kan næsten ikke overskue hvis jeg skulle tage med tog og bus ind på Riget hver dag.

Hvor mange behandlinger jeg skal have, skal lægerne på Herlev finde ud af, det er deres speciale, så der går ca en uge til halvanden før jeg får en indkaldelse fra Herlev Hospital. Så nu skal jeg fedes op igen, det går også bedre med at synke og smage maden, problemet er mine kæber der gør fandens ondt (heldigvis begyndt at aftage lidt) fordi jeg har en lillebitte mund så har de måske strukket lidt rigeligt i nerverne for at kunne komme til under operationen. Og så er ledene jo heller ikke så smidige mere som de var da jeg var yngre. Det er ikke sjovt at sidde at tude når man skal spise fordi det jager helt op i ørerne når man skal synke.

Min søde datter og Elias tog med mig derind i går, Jimmi kunne desværre ikke få fri. Men så er det jo godt at børnene også kan og gerne vil når jeg har brug for det. Og Elias, han fik lige charmeret alle sygeplejerskene derinde, han er en skøn knægt på allerede 9 måneder, han er begyndt at slippe når han får rejst sig op, det varer nok ikke længe før han stavrer rundt efter sin storesøster.

DSCF2262 IMG_3982 IMG_3984

30 thoughts on “Så har jeg fået svar på prøverne..

  1. Kære Annemarie, tak fordi du er så åben! Hvor er det godt, at lægerne har kunnet lokalisere, hvor kræften sidder, og at du kommer så hurtigt i behandling. Skal du have stråler hver dag? Jeg var ikke klar over, at en virus i halsen kan udvikle sig på den måde. Ja, jeg kan tænke mig, at lille Elias vækker stor glæde hos sygeplejerskerne. Jeg sender masser af klem og ønsker om, at du snart bliver færdig med behandlingen og rask igen.

    • Så vidt jeg forstod så var det stråling hver dag, men jeg får først endelig besked når jeg kommer på Herlev. Og tusinde tak. ;-D

  2. Kære Annemarie, vished er bedre end usikkerhed, og det er godt at de nu kan målrette strålebehandlingen. Jeg håber du får en snak med en diætist, så du kan få hjælp og gode råd, til mundtørhed og god kost ved synkebesvær. Hvor var det godt at din datter kunne tage med, og midt i alt det trælse, så er Elias en guldklump, som kan få smilet frem. Knus og varme tanker til dig🙂

    • Ja vished er bedre. Jeg har fået nogle forskellige proteindrikke med hjem jeg kan smage på, og så en recept så jeg kan købe dem jeg kan lide. Heldigvis er jeg medlem af “danmark” så jeg får lidt tilskud til “maden”. Jeg går ud fra at jeg kan kontakte en diætist på Herlev, men det finder jeg ud af når jeg kommer derud. Og ja Elias kan få smilet frem hos alle, han er så let at få til at smile. Og tak. ;-D

  3. Hvor godt der er kommet klare svar på prøverne så de har kunnet lokalisere kræften. Må være “godt” at vide hvorfor det er kommet og hvordan deres planer for at helbrede. Godt at høre at du kan spise lidt bedre igen. Og godt at du nu kan afprøve nogen proteindrikke – nogen af dem er nogen rigitg gode kaloriebomber som du har brug for♥ Dejligt at din datter kunne tage med dig derind. Og Elias må ha vakt stor glæde den lille charmør! Sender både dig og Jimmi mange mange tanker♥

  4. Åh det var godt. At de fandt ‘kilden’, altså, så behandlingen kan blive målrettet. Nu er det jo ikke den samme kræft, du og jeg har, men jeg fik at vide, at strålebehandlingen er hver dag i fem uger – og jeg vil også helst til Herlev, hvis det kan lade sig gøre – alternativet for mit vedkommende er Næstved.
    Heldigvis er det lidt sværere at være ked af det, når man har en lille guldklump som Elias omkring sig.

    • Det er lettere at komme til Herlev ihvert fald i bil, så det er ok. Og ja det er svært at græde med Elias omkring sig, han er bare så dejlig. ;-D

  5. Hvor er det godt, at det nu er klart, hvor kræften sidder, så strålebehandlingen kan rettes det rigtige sted hen. Du må smage dig frem med proteindrikkene og så se hvilken af dem, du bedst kan lide og så købe et stort lager ind af den type. Det lyder som en god idé med en diætist.

    Skønne billeder af lille Elias. Pudsigt, jeg synes stadig, at han lige er blevet født, og så kan han allerede gå oprejst.

    • Jeg prøvesmager i øjeblikket, og det er de saftbaserede drikke jeg bedst kan lide. Det er gået utroligt stærkt med den lille bassemand, jeg synes heller ikke at det er så længe siden han blev født. ;-D

  6. Vished er en god ting, og så kan man jo ikke gøre meget andet end at lytte til de mennesker, der ser og behandler kræftpatienter hver dag. Der er man i de allerbedste hænder, selvom det selvfølgelig også er guld værd, at have nære pårørende der er der for en.
    Har du en sygesundhedsforsikring, så husk lige at forhøre dig om ikke der er økonomisk hjælp at hente.

    • Ja det er godt at vide og at vide man er i gode hænder. Jeg har tjekket med sygesundhedsforsikring og jeg får da lidt økonomisk hjælp, så når alt er overstået tager vi en lille ferie. ;-D

  7. Godt din datter og Elias kunne tage med dig. Det er rart med nogle af ens kære når man skal til den slags samtaler. Godt du kan komme til et sted hvor transporten er lettere for dig🙂

    • Det er en god ting at have andre med til samtalerne, og jeg er glad for at det bliver lettere at komme til behandling. ;-D

  8. Kære Rejen. Jeg skal nok lade være med at kommentere hos dig fremtidigt; ændrer dog hverken ved min første kommentar cansermæssigt: ikke for megen væske, imens spiseri var en mangelvare – det oplevede jeg bare selv for små to år siden. NU skal du fange bedst mulig føde samt masser af væske, og det ønskes du alt bedst ved. Og med alle de blogvenner, du har, så behøves en provokatør/ærlig anjoe heller ikke, så bye-bye, og tak for nogle års blog-hygge😀

    • Hej anjoe, du er stadig velkommen til at kommentere hos mig, jeg beder dig bare om at hvis du har kommentarer til andres kommentarer så skriv til dem direkte i stedet for hos mig, og gode råd er altid velkomne. Og hvis du ikke har lyst til at kommentere mere hos mig så er det selvfølgelig dit valg. Og selv tak. ;-D

  9. Kære du..<3

    Ja godt de har fundet ud af hvor det sidder så de kan sætte ind på det nøjagtige sted.
    Min svoger (nu afdød) fra Virum havde nøjagtig den samme slags, blev behandlet på Herlev og ja det er de gener der følger med men kan fortælle dig at han blev helt rask og det kom aldrig tilbage..:-)
    Det med munden og kæberne kender jeg godt, jeg skal i fuld narkose hos tandlægen for kan ikke få gabet højt nok op.
    Har også slidegigt i begge kæber desværre.
    Dejligt at din datter og Elias tog med dig og han er virkelig en stor charmør..:-)

    Stort trøsteknus fra Lisbeth

    • Dejligt at høre om at andre er blevet raske igen. Det er et stort problem når kæberne ikke kan “strækkes” nok, jeg har det også svært hos tandlægen, men endnu går det. Knus ;-D

  10. Godt med afklarende nyt. Det er jo ikke specielt sjovt at skulle pendulere til sygehusbehandlinger og få diverse spisebesvær, men det er dejligt med en fin prognose. Der er stor forskel på proteindrikke, så det gælder om at finde en man kan holde ud. Ryaa Is laver i øvrigt en energitæt is, som jeg ved at flere er glade for (http://www.ryaais.dk/energi.asp). Men jeg er sikker på at de har gode råd til dig på Herlev. Elias er vel nok en en herlig glad unge🙂

    • Det er god med en fin prognose, kunne dog bare godt undvære bivirkningerne, men det må man jo tage med. Tak for linket, kigger lige på det. ;-D

  11. Så nu ved du lidt mere om sygdommen…heldigvis er de fleste mennesker jo udstyret med et stort fighterinstinkt, hvilket jeg af teksten også fornemmer at du har. Der findes mange støttegrupper i det ganske land fx kræftens bekæmpelse, og selvom det måske lige nu kan være uoverskueligt så kan det være at du kan tale med nogen der som er i den samme situation. Dejlige billeder 😊 kram til dig

    • Det er godt at få det afklaret og at vide at der er mange steder man kan få støtte og nogle at tale med. ;-D Kram tilbage.

  12. Det var godt de fandt kilden, jeg tænker også det må være positivt at knuderne stadig er så små.

    Hvor er Elias dejlig, det varer nok ikke længe før han begynder at gå, og er overalt..🙂

    • Det håber jeg også er positivt. Elias han er alle vegne og han er hurtig. Kattemaden havde han nået at få smagt på inden jeg fik den flyttet. ;-D

  13. Kære du,
    Endelig fik jeg mulighed for at svare på dine indlæg om kræft. Jeg kan lige så godt indrømme med det samme at jeg hoppede noget i stolen da jeg så det første indlæg. Og bandede fælt.

    Jeg håber at strålebehandlingen vil gøre hvad den burde gøre og at du slipper for operative indgreb der ødelægger noget i halsen.. Det lyder i hvert fald til at det er opdaget i tide.. som det så pragmatisk bliver kaldt..

Skriv et svar

