Jeg har fået konstateret cancer

DSCF2065 Sådan, lige ud af posen, ingen grund til at pakke det ind. For et stykke tid siden opdagede jeg en hævelse på højre side af halsen. Efter nogle uger hvor den ikke forsvandt, som jeg havde håbet på, tænkte jeg at den måtte jeg nok heller lige få undersøgt. Afsted til lægen, som straks sendte mig til en øre/næse/halslæge, kom til samme dag, som ringede til Riget og fik en akuttid til mig. Der blev taget prøver af knuden, der var to lymfeknuder viste det sig på ultralydscanningen, men prøverne måtte tages om da de ikke havde fået celler nok med. Det er ikke særligt rart at blive stukket i halsen, men endnu værre at skulle vente på svar. Svaret viste at den indeholdt kræftceller, så nu skal lægerne prøve at finde primærknuden.

Jeg er blevet PET/CT scannet, dvs hele kroppen er blevet scannet og heldigvis kunne de “kun” se de to knuder på halsen. I fredags fik jeg opereret mandlerne ud, de har taget en masse vævsprøver, svaret får jeg på fredag. Under alle omstændigheder skal jeg have strålebehandling på halsen, er den foreløbige udmelding. Alting er gået både stærkt og ind imellem langtsomt, det er værste er ventetiden på svarene. Synes stadig ikke at jeg helt har fordøjet beskeden, det er også svært for familien at sluge den kamel, men vi er alle optimistiske. Selvfølgelig kommer der reaktioner det ville være underligt andet, men vi er lettede over at det ikke sidder i hele kroppen.

Lige nu har jeg fandens ondt i halsen, alting smager af helvede til, og jeg er skrupsulten. Havde købt masser af skyr, vanilie-is og frugt til smothies men det smager simpelthen så afskyeligt at jeg slet ikke kan få det ned. Bananer, hakket oksekød, toastbrød uden skorper og Filur is er pt det eneste jeg kan spise uden at få kvalme. Det går over igen, smagsforstyrrelserne, og smerterne, men tænk at det kan tage en halv time at spise en banan! Og jeg bryder mig ellers ikke meget om bananer!

55 thoughts on “Jeg har fået konstateret cancer

  1. Kære dig..
    Det er en rigtig træls besked at få, godt du er i fuld gang med udredning og behandling.
    Knus og tanker til dig fra mig.

  2. Øv Annemarie, det her er en barsk omgang for både dig og familien, men godt at du kom af sted og at det ikke fandtes i hele kroppen. Tusinde varme og helbredende tanker til dig. Jeg ved ikke om de findes hos jer, men der findes en is, som er lille i portion, men rig på kalorier og proteiner. Den er lavet af Ryå is. Måske kunne den glide ned? Knus

    • Det er lige meget hvilken is jeg prøver at få ned, så smager det af pommeren til. Jeg har købt proteinpulver, men så længe alting smager grimt så er det svært at få det ned. Jeg tror jeg vil prøve at købe noget juice, måske det glider ned med lidt pulver i. Men tusinde tak for tanker og is-råd. ,-D Knus

  3. Det var dog en grim overskrift. Jeg synes snart det er alle omkring mig, der får den diagnose. Jeg sender dig de bedste tanker og ønsker for det hele. Knus fra mig🙂

  4. jamen kæreste AnneMarie, ❤ jeg er stum for ord, for pokker da også, bedst som man tror solen skinner ,braldrer uvejret løs, jeg sender dig gode viber ,ønsker dig alt det bedste, snart skinner solen på dig igen ☀
    kram og varme hilsener herfra ❤❤❤❤❤❤❤❤

  5. Åh søde Annemarie♥ Læste dit indlæg meget tidligt imorges men kunne slet ikke svare – helt tom for ord. Sikker på at du nok skal klare det. Du har Jimmi og resten af din dejlige familie som støtte og os blogkvinder som vil sende dig positive tanker under forløbet. Du er en stærk kvinde♥♥♥ Ved forresten der er noget proteinpulver med jordbærsmag som i mælk er ganske ok. Knus og varme tanker♥

  6. Kæreste Annemarie

    Pyh ha og du serverer det hele i overskriften, det er sejt. Uff hvor er der altså mange mennesker, der får konstateret cancer. Halscancer har jeg aldrig før hørt om, men det lyder da rigtig ubehageligt. Hvor er det godt, at der ikke sidder metastaser rundt om i kroppen, men at det åbenbart er koncentreret til halsen.

    Skal du så i gennem kemo og stråling lige som Ellen?

    • Jeg ved ikke om det sidder i halsen men det er ved at blive undersøgt, så jeg aner ikke om jeg både skal have kemo eller kan “nøjes” med stråler. ;-D

  7. For f….. da, hvor blev jeg vred og ked af det, da jeg læste dit indlæg i morges. Det gør mig ondt, at det nu også har ramt dig. Det bliver en sej kamp, men det glæder mig, at du har optimismen i behold. Herfra stort knus og de bedste ønsker.

  8. 😦😦

    Sender dig mange positive tanker. Det er godt at høre, at du har godt støtte i familien. Håber du finder noget mad / drikke du kan få ned. Det er slet ikke rart når al maden smager dårligt og har en fuldstændig anderledes smag end normal. Måske kan en diætist på hospitalet råde dig lidt – det er vigtigt du ikke taber dig for meget. Ventetid er altid træls – jeg håber tiden til på fredag kan gå lidt hurtigt. Knus

    • Hej Anette, tusinde tak. Smagen skal nok komme tilbage, og der er da lidt jeg kan spise uden at få kvalme, heldigvis. ;-D

  9. Kære Annemarie, det er jeg rigtig rigtig ked af at høre. Det er altså en ØV sygdom!!
    Må det bedste følge dig i denne svære tid! Et varmt og kærligt kram fra mig ♥

  10. Nej ikke også dig…:-(
    Men godt at du så hurtig gik til lægen og at du blev sendt videre med det samme, heldigvis!
    Det er vel fjernelsen af mandlerne som giver den grimme smag?
    Godt du har din dejlige familie til at give dig styrke så du kan blive hurtig rask..:-)
    Jeg sender dig masser af positive tanker og trøsteknus fra Lisbeth

    • Ja det er fjernelsen af mandlerne, så forhåbentlig kommer smagen snart tilbage igen. Og ja det er dejligt med familie der støtter og trøster. Også tusinde tak til dig. ;-D

  11. Åh nej, Anne Marie, hvor er jeg ked af at høre det; men det er fint at både du og sundhedsvæsnet er så hurtige på aftrækkeren og at scanningerne ikke viste noget andre steder. Også selv om der er kedelige bivirkninger ved prøvetagning og behandling, som smagsforstyrrelser og appetitløshed. Der er sikkert en frygtelig masse tanker det flyver gennem dit hoved og selv de forholdsvis bekedne ventetider må være utålelig, men det lyder umiddelbart som om du takler det fornemt.
    Du får de bedste ønsker og varme tanker herfra🙂

  12. Søde Annemarie tusind tak for din ærlighed den kan hjælpe andre der står i den samme situation som dig ❤ Ingen ord kan beskrive hvad du og din familie går igennem lige nu, og hvad skal man sige i denne tid hvor flere og flere desværre får konstateret kræft. At du så tilmed ikke kan spise ordentligt gør jo det hele lidt vanskeligere…det forslag om en diætist lyder som en god ide så du ikke taber dig for meget. Jeg håber at det ventede svar bliver positivt og at du snart kan indtage lidt mere normal føde. Jeg sende dig et kærligt kram og en hel masse styrke til at give kræften baghjul fra rejekutteren. *KNUS* til dig min ven ❤

    • Smagen skal nok komme igen, og smerterne forsvinde så jeg kan spise lidt mere igen. Også tusinde tak til dig. Knus ;-D

  13. Morron Annmari ! Det är med stor sorg och ledsamhet jag läser om att du har drabbats av cancaer. Både Lilly och jag hoppas att du blir bra i din hals och kryar på dig. ha det bra !

  14. Øv, for sgu da osse😦 Sikke dog en kedelig melding.

    Jeg vil sådan ønske for dig, at du får et udholdeligt forløb mht både udredning og behandling. Heldigvis ser det ud fra dit indlæg ud til, at der er nogen i systemet, som er rigtigt kvikke på aftrækkeren, så der hurtigt er sket/sker noget.

    Hvorfor skulle du forresten have fjernet mandlerne??

  15. Godt du fik det på bloggen – det er en rædselsfuld sygdom, og det bliver ikke bedre at gå og brænde inde med sin viden.
    Jeg ved jo om nogen, hvordan det er at få den besked, og jeg håber selvfølgelig, at du slipper forholdsvis mildt om det og kan nøjes med strålebehandlingerne.
    Et stort knus fra os begge og alle gode ønsker herfra!

    • Jeg ville heller ikke brænde inde med det, jeg skulle bare selv være klar til at fortælle om det, og det blev altså søndag morgen midt i morgenkaffen. ;-D Og ja du ved jo hvordan det er at få sådan en besked og jeg håber også alt det bedste for os begge to. Og tak for knus ;-D

  16. Kæreste Reje – Pyha, det er rigtig kedeligt at få konstateret cancer, men gudskelov at scanningen ikke viste noget i resten af kroppen. Det er træls med kuk i smagsløgene og smerter, men heldigvis går det over. Tænker på dig og sender dig knus🙂

    • Kære Margrethe, ja det ved du jo også hvordan det er. Og det er træls at maden smager grimt og at det gør ondt, men det går heldigvis over igen. Og knus tilbage til dig. ;-D

  17. Kom til at tænke på, at indtil dine smagsløg samt synkefunktion når en rimelighed, vælg da f.eks. æblemost (ikke juice), og virker den ikke sød nok, kog da en dl sammen med sukker og tilsæt litervis! Sukret Ribenasaft er en anden mulighed, for du skal ha’ nogle vitaminer/kulhydrater, men væskemæssigt ikke gå amok – så glem alt om 2-3 liter væske dagligt, og det hvad end for væsker, du vælger…
    Google evt. selv😉

  18. Kære Annemarie,
    Det er svært at skrive eller sige noget fornuftigt i sådan en situation, udover selvfølgelig, at jeg tænker på dig. Jeg forstår på dig, at lægerne er hurtige, hvilket jo altafgørende, og selvfølgelig er ventetiden lang. Alle de bedste tanker herfra Annemarie. Det skal nok gå altsammen.

    • Kære Kim, tak for søde ord og tanker, og heldigvis går det stærkt når man er i systemet. Og ja det skal nok blive godt igen, heldigvis har jeg jo en dejlig familie, blogland og fotografering så jeg ikke går helt i stå. ;-D

  19. Det er en utrolig flot måde du takler situationen på – jeg er imponeret.
    En af de, der følger din blog på afstand.
    Kh Marianne

  20. Hej Annemarie

    Hvordan har du det idag. Jeg fik samme konstateret og bortopereret i oktober. Ingen stråler eller kemo. Sidder og tænker lidt på om det bare var det. Fik du stråling og kemo. Riget frarådede, men Herlev hospital ville gerne stråle. Jeg er tryg i at vælge det fra. Men frygter selvfølgelig om der kommer noget igen.

    Tanker og hilsner

    Leon

Skriv et svar

